QR CODE летопис


ПРОМОТИВНИ ВИДЕО


ЛЕТОПИС 2019/2020.


2020.

Септембар 2020
НЕДПОНУТСРЕЧЕТ ПЕТСУБ
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930


Аваломагија


ШКОЛЕ ЗА 21. ВЕК micro:bit




Мени

Ваннаставне активности

Администрација






МУЗИЧКО 6

27.5.2020.год.
 
                                                      Вишегласје- систематизација
 
 
 
https://www.youtube.com/watch?v=Lg0N3xhOzc8
 
На Цду који сте добили уз уџбеник можете послушати песму ,,Коробушка ”
 
Песма ,,Коробушка ” је из Русије. Написана је за два гласа. Ноте су написане једне испод других и изводе се истовремено. Песма је у д-молу. Послушајте песму више пута,покушајте да препознате први и други глас.Певајте песму док је слушате.
 
Дует је, за разлику од двогласне песме где гласови певају истовремено,састав од два певача који певају две различите мелодије. Истовремено певање различитих мелодија звучи складно јер се гласови допуњују.
 
https://www.youtube.com/watch?v=bo_efYhYU2A
 
 Бредли Купер и Леди Гага
 
https://www.youtube.com/watch?v=DRdcy5P-3sg
 
Савршен дует – Ед Ширан и Бијонсе
 
За разлику од говора који је неразумљив ,када двоје или више људи причају истовремено,у музици дуети,терцети,квартети се гласовно допуњују и звуче складно.
20.5.2020.год
 
                                Утврђивање градива кроз питањаи одговоре
 
 

  1.  Напиши све шта знаш о д-мол лествици ,природној и хармонској ?
 
  1. Која је основна подела свих инструмената ?
 
  1. Која је разлика између чембала и клавира ?
 
  1.  Шта је вођица ?
 
  1.  Напиши све шта знаш о оргуљама ?
 
  1. Како се тон добија код хармонике ?
 
  1. Шта је степен а шта полустепен ?
 
  1.  Шта је повисилица ?
 
  1.  Колико ножних педала има клавир и зашта оне служе ?
 
  1.  Колико клавијатура могу имати оргуље?како се добијају најдубљи тонови код оргуља?
 
 
 
 
 
 
 
       Ова питања ће бити постављена и на гугл учионици. Молим вас да пишете фломастером,читко и штампаним словима или откуцано у ворд документу. Одговорите на питања и пошаљите ми до петка 22.5. увече.
 
13.5.2020год.
 
 
                               Инструменти са диркама -  оргуље,  хармоника
 
 
У ову групу инструмената коју смо учили спадају клавир,хармоника,чембало,оргуље.
Научили смо да се ова група инструмената разликује по облику и грађи. Тон се код њих добија на различите начине. Начин добијања тона код клавира и чембала објашњен је у претходним наставним једидиницама.
Код клавира ,притиском на дирку,подижу се дрвени чекићи ,обложени филцом који ударају жицу и на тај начин се добија тон.
Код чембала,притиском на дирку ,подиже се гавраново перо које трза жицу а тон који се добије је нежан без могућности појачавања и нијансирања.
 Оргуље су један од најстаријих инструмената,које називају ,,краљицом инструмената”.  Оргуље су највећи и најсложенији инструмент који има снажан звук. Клавијатура на оргуљама је иста као код клавира али је њихов број већи.Могу имато од 2 до 7 клавијатура које се налазе степенасто једна изнад друге. 
Постоји посебна клавијатура на којој се свира ногама.Она се зове педал и користи се за добијање најдубљих тонова.
Притиском на дирку, ваздух долази у цеви где трепери и тако се добија тон.
Оргуље имају велики број цеви због чега су тешко преносиве.
 
https://www.youtube.com/watch?v=_FXoyr_FyFw
 
 
Хармоника је инструмент са диркама код кога се тон такође добија помоћу ваздуха који се добија развлачењем меха .
Десном руком се свира на клавијатури а левом се притискају дугмићи који се зову басови.
Хармоника се начешће користи у народној и забавној музици али се веома често користи и за извођење уметничке музике.
 
У првом примеру можете чути ,,Танго” на хармоници
 
https://www.youtube.com/watch?v=VTAP_Oz5cnU
 
 Ј. Брамс ,,Мађарска игра” бр.5
 
https://www.youtube.com/watch?v=f5UGmlSWQYs
 
За домаћи задатак имате да препишете ову наставну јединицу у свеске и да поновите градиво (лествице,музичке појмове,композиторе,инструменте)јер ћу  вам следеће недеље дати поново ,,Утврђивање градива кроз питања и одговоре”. Не треба ништа да сликате и  шаљете. За сва питања можете ми се обратити на меил vanrednomuzickoivana@gmail.com   Чувајте се
 
6.5.2020год.
 
 
                              ,,Где је онај цветак жути”-Ђ.Б.Перголези
 
 
Послушајте поново песме које смо радили ,,Ах,што волим” ,Ј.С.Баха и ,,Све птичице запјевале”.Имате их на ЦДу који сте добили уз уџбеник.
https://www.youtube.com/watch?v=von3smI8v6U  Aх,што волим
https://www.youtube.com/watch?v=YcZ-R4wLe6Y  Све птичице запјевале
 
Ове песме се разликују. 
,,Ах што волим”, је песма која звучи весело,пуна је оптимизма и шаље поруку љубави За разлику од ње песма ,,Све птичице запјевале”звучи тужно како својим споријим темпом тако и мелодијом ,ритмом,текстом.
Обе песме имају иза виолинског кључа снизилицу х у б.
Прва песма је у Фдуру који због правилног распореда полустепена (између 3.и 4., и 7. и 1. ступња) има снижен тон х у б.
Друга песма је у паралелном молу Ф дура,(налази се на његовом 6.ступњу ) у д-мол природној лествици.
Молска лествица може бити природна,хармонска ,мелодијска.
Природни д-мол почиње од тона д а због правилног распореда полустепена и степена има снижен тон х у б.Звучи тужно.
Хармонски д мол,због правилног  распореда полустепена и степена има на истим местима полустепене као и природнои д мол али због повишеног 7.ступња тзв.вођице има још један полустепен измађу 7.и 1. ступња.
Значи природни мол има полустепене између 2.и 3. и 5.и 6.ступња а хармонски мол између 2.и 3.  5.и 6.,  7.и 1.ступња.
Сада ћемо чути песму ,,Где је онај цветак Жути” -имате је на линку или Цду који сте добили уз уџбеник
https://www.youtube.com/watch?v=GxWAqkaGFQw   (вокално-инструментални пример-глас и инструмент)
https://www.youtube.com/watch?v=SpXtTDPdBVk  (ово је музички пример исте песме али инструментални-само свирају инструменти)
Посматрамо само први ред испод кога се налази текст  (остала два реда су клавирска пратња).
У нотама песме, видите да су  3 реда спојена,ви гледате ред који има на почетку виолински кључ и текст испод нота .Песма се тактира на три.
Текст испод нота је у два реда.Први пут се пева текст првог реда а када додјете до краја, песма се понавља са текстом другого реда (обратите пажњу када будете слушали музички пример).
Песма почиње са два такта пауза. Када будете тактирали можете видети повишен тон ц.
То нам говори да је песма у хармонском молу који има повишен 7.ступањ.
Тактирајте песму и поновите Ф-дур и његов паралелни д-мол (природну и хармонску).
За домаћи имате да поновите теоретски део који смо радили током године( углавном су то питања која су била дата у недељи Ускрса).   Чувајте се
 
 
 
29.4.2020.год.
 
                              Инструменти са диркама – клавир ,чембало
 
 
У петом разреду смо научили да иако нема доказа,претпоставља се да је први музички инструмент био, човеково тело. Све предмете из природе као што су шупље кости,шкољке,рогови,каменчићи човек је користио као имструменте.Временом  су ти предмети  усавршавани и кроз векове полако добијали свој данашњи изглед.
У зависности од грађе и материјала од ког су направљени као и  начина на који  добијају тон,инструменте делимо у 4 основне групе:
  1. Жичани инструменти
  2. Дувачки инструменти
  3. Ударачки инструменти
  4. Инструменти са диркама
 
 
Већ смо рекли да су гудачки инструменти  добили име по гудалу помоћу кога се добија тон.То су:
Виолина
Виола
Виолончело
Контрабас
 
Инструменте са диркама чине инструменти који су веома различити по облику и грађи.Тон се код њих добија на различите начине.У ову групу спадају:
клавир, чембало,  оргуље,хармоника.
 
       Чембало је претеча клавира.Тон се добија  притиском на дирку када се на крају жице  подиже гавраново перо које трза жицу.Тон је тих и нежан без могућности нијансирања(утишавања и појачавања).
 
https://www.youtube.com/watch?v=X4mO4KPdtEM
 
Код клавира се тон добија притиском на дирку када се подижу дрвени чекићи који ударају жицу.Могу бити велики-концертни и мањи клавири,за кућну употребу. Имају три ножне педале са којима се тон појачава,стишава,продужава. Јачина тона зависи од јачине притиска на дирку.За клавир постоји огромна литература,скоро да нема композитора који није компоновао за клавир.
Послушајте музичке примере за клавир
https://www.youtube.com/watch?v=K8dSKNB8vSo
 
https://www.youtube.com/watch?v=HCDygl0pttM
 Можете на Цду који сте добили уз уџбеник да одслушате пример за клавир.
За домаћи задатак имате да препишете ову лекцију у свеске ,сликате и пошаљете на меил или поставите на гугл учионицу до (недеље). vanrednomuzickoivana@gmail.com     чувајте се
 
 
22.4.2020.
                                  ,,Све птичице запјевале”-обрада песме
 
 
Подсетимо се Ф-дур лествице.
Које предзнаке има? Снизилицу х у б
Зашто? Због правилног распореда полустепена и степена.
 
Послушајте са Цд-а који сте добили уз уџбеник ,песме ,,Ах,што волим” и ,,Бибиди бабиди”неколико пута. 
 
A сад пустите песму ,,Све птичице запјевале”
 
https://www.youtube.com/watch?v=YcZ-R4wLe6Y
 
Послушајте је пажљиво неколико пута.
Да ли је песма весела или тужна? Анализирајте текст (прочитајте га),такт,ритмичке вредности нота.
 
Песма је у паралелном молу Ф дура,природној д-мол лествици.Налази се на 6.ступњу Ф дура)одатле почиње. Има снизилицу х у б због правилног распореда степена и полустепена који се налазе између 2.и 3. и 5. и 6. ступња
 
Уз Цд песму можете певати солмизацијом неколико пута,затим текстом.
Песму тактирајте.
 
 
За домаћи задатак имате да препишете песму у нотну свеску и да је пошаљете( на гугл учионици или на меил)
Пошаљите радове за викенд,до недеље
 
 
Меил на који можете слати домаћи задатак је  vanrednomuzickoivana@gmail.com
 
Чувајте се
 
15.4.2020.год.
 
                              Утврђивање градива кроз питања и одговоре
 
  1. Шта је химна,какве химне могу бити,ко је компоновао нашу химну и како је настала?
  2. Која је разлика и сличност између Ф дура и д мола?(напиши карактеристике дура и мола кроз ове две лествице)
  3. Шта је предтакт а шта узмах?
  4. Шта је корона?
  5. Шта је повисилица а шта снизилица?
  6. Које нотне вредности добијамо ако једну четвртину поделимо на два једнака дела а шта добијамо ако је поделимо на четири једнака дела?
  7. Ко је С.С.Мокрањац?напиши све шта знаш о њему
  8. Шта је динамика а шта темпо?
  9. Које гудачке инструменте знаш и по чему су добили име?
  10.  Шта је разрешилица?
 
 
 
Све одговоре можете поставити на гугл учионици или ми послати на меил  адресу 
vanrednomuzickoivana@gmail.com
 
Mолим вас да одговоре пошаљете до четвртка 16.4. после подне
Чувајте се,поздрав
8.4.2020.година
 
                                         Бибиди  -    бабиди бу – обрада песме
 
Подсетимо се музичких појмова-предзнаци:
Шта је повисилица?   Знак који стоји иза виолинског кључа или уз саму ноту коју треба повисити за полустепен
Шта је снизилица?      Знак који стоји иза виолинског кључа или уз саму ноту коју треба снизити за полустепен.
Повишени и снижени тонови добијају у свом имену наставак ис или ес (изузетак је тон х-б)
Многе познате мелидије знамо из филмова.Радили смо песму ,,Рунолист”
https://www.youtube.com/watch?v=drnBMAEA3AM
https://www.youtube.com/watch?v=8bL2BCiFkTk
 
Послушајте песму на ЦДу који сте добили уз уџбеник
Песма је из филма ,,Моје песме ,моји снови”,али постоје и многи други филмови са познатим песмама нпр. Мала сирена,Хари Потер,Господар прстенова…Често се у тим песмама налазе чаробне речи ,,Абракадабра,Хокус -покус” итд које још више заједно са музиком,дочаравају тајанственост и радњу филма.
 
Послушајте (више пута),песму ,,Бибиди -бабиди бу” 
https://www.youtube.com/watch?v=iS302UaBzXA
 
 на ЦДу који сте добили уз уџбеник
Отворите уџбеник и погледајте пажљиво песму. Видимо, да се на на почетку песме иза виолинског кључа,налази снизилица тона х у б. На другој ноти у песми , видећете знак на тону х који се зове разрешилица. То је знак који разрешава – враћа тон у његов основни облик,х. На крају првог такта ,опет имамо снизилицу х у б,што значи да је одатле, тон х опет снижен.
Песма почиње триолом(3 тона су спојена а изнад њих имамо број 3). То је ритмичка фигура која настаје када једну четвртину поделимо на три једнака дела са акцентом на прву а све три ноте се изговарају на један потез.
Можете пробати да је изговарате у задатку испод песме
Слушајте и певајте песму је са текстом ,више пута.Саме речи бибиди-бабиди бу,ништа не значе.
https://www.youtube.com/watch?v=iS302UaBzXA
Извођач песме је Луис Армстронг,један од највећих извођача џез музике.Свирао је трубу а препознатљив је по боји промуклог гласа. 
Ову песму можемо чути у цртаном филму,,Пепељуга”,пева је вила као чаробне речи када претвара бундеву у кочије,украшава коње и облачи Пепељугу за бал.
https://www.youtube.com/watch?v=l2dGGaXIfl8
Обновите музичке појмове ,лествице Ц дур,Д дур,х мол,Ф дур(све имате у уџбенику и нотној свесци),шта је темпо,динамика(крешендо,декрешендо),Мокрањца за следећу недељу.
Данашњу наставну јединицу ћу ставити и на гугл учионицу
За сва питања можете ми се обратити на меил  vanrednomuzickoivana@gmail.com
 
1.4.2020.
 
 
 
                   Вокална и инструментална музика ренесансе
 
 
https://www.youtube.com/watch?v=kwuwbww_hm4
 
Период ренесансе(реч ренесанса значи препород,поново рађање) од 14.-16. века донео је велике промене у култури,науци и уметности.Црква је почела да губи свој утицај и строга религијска правила па је културни препород почео,прво у Италији.
Човек се окреће себи и овоземаљским вредностима.Музика је присутна у цркви,дворовима,али се развија и кућно музицирање у богатијим грађанским породицама.Кучно музицирање је утицало на развој световне музике а нарочито су биле популарне вишегласне песме за разоноду.Тако настаје хомофонија-вишегласна композиција у којој један глас доминира за разлику од полифоније настале у средњем веку где су сви гласови били подједнако заступљени.Временом, гласове су заменили инструменти.
У цркви се негује вишегласно певање а најчешћи облици богослужења су миса и мотет(заснован на црквеном тексту).
Најзначајнији представници ренесансе су Орландо ди Ласо и Ђовани Пјерлуиђи да Палестрина.Ови композитори су ,осим миса и мотета,компоновали мадригале(вишегласна композиција црквеног карактера)и шансоне(световне композиције љубавног карактера).
Од инструмената коришћени су лаута(жичани инструмент) и разне врсте дувачких и ударачких инструмената.
 
https://www.youtube.com/watch?v=aVxRTx13C38
 
https://www.youtube.com/watch?v=_-ltIbAD408
 
https://www.youtube.com/watch?v=7Pp0XUU6Rmk
 
У претходној наставној јединици чули сте и преписали ,,Оду радости”,композитора Лудвига ван Бетовена. Испод имате линк  да погледате кратак цртани филм о животу и раду Лудвиг ван Бетовена.
 
https://www.youtube.com/watch?v=d69YHhPQA5o
 
http://osvojvodastepabeograd.nasaskola.rs/files/Музичко/6%D1%80%D0%B0%D0%B7%201%D1%87%D0%B0%D1%81%2021.3.docx