QR CODE летопис


ПРОМОТИВНИ ВИДЕО


ЛЕТОПИС 2019/2020.


2020.

Септембар 2020
НЕДПОНУТСРЕЧЕТ ПЕТСУБ
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930


Аваломагија


ШКОЛЕ ЗА 21. ВЕК micro:bit




Мени

Ваннаставне активности

Администрација






СРПСКИ ЈЕЗИК 8.

Ученици осмих разреда сваки дан на РТС 3 имају по један час српског језика.
Драги осмаци, ваша обавеза је да пратите те часове без обзира да ли смо те садржаје већ обрадили. Записујте најважније информације са тих часова у свеску (са тачно обележеним датумима).


20.03.2020.

Књижевни родови и врсте 1


Књижевни родови и врсте 2



24.03.2020.

Зависне реченице (тек да се подсетимо)

25.3.2020

Уз поздрав свим осмацима и домаћи задатак: Радне свеске - Зависносложене реченице, страна 102-107.  Урађене задатке проследићете наставницама путем е-учионице или вибером. Рок за израду задатака је петак, 27.3.2020.
Надамо се да редовно пратите наставне садржаје на РТС 3 и бележите најважније информације - биће вам  од користи при изради домаћих задатака.


26.3.2020

Данас говоримо о песми "Светли гробови" нашег познатог песника Јована Јовановића Змаја, са чијим сте се стваралаштвом  упознали још у раном детињству и првим школским данима.


Песму ћете наћи у својим Читанкама за 8. разред на страни 187/188. и обавезно је прочитати!


Још нешто о чика Јови Змају 



Учимо нешто ново


Разговор о песми "Светли гробови"

 
27.03.2020.

На овом сајту ћете пронаћи тестове за завршни испит. Попуњавају се онлајн.

 http://zavrsniispit.matf.bg.ac.rs


31.3.2020.

Драги осмаци, на РТС 3 су наставне јединице које смо ми већ обрадили и ово је прилика да утврдите знање. Оно што треба да урадите по плану за овај месец су и књижевни текстови. "Пилипенда" Симе Матавуља је врло лепа приповетка која се налази у вашим Читанкама на странама 217-223. Обавезно је прочитајте! Она је једна од најлепших приповедака овог писца и сигурно ће вам се допасти!

Када прочитате приповетку и биографију писца, подсетите се шта је приповетка, шта персонификација (Млађи ђачки подсетник), а шта је карактеризациај ликова (Учимо нешто ново) - све на 222. страни. 


Симо Матавуљ "Пилипенда"

Карактеризација књижевног лика

Домаћи задатак: када све задато прочитате, биће вам лакше да одговорите на постављена питања. Одговоре ћете проследити наставницима на е-учионицу. Рок за израду домаћих задатака је понедељак, 6.4.2020. 
Потрудите се да самостално одговорите на питања.


Питања за ученике

Поздрав од ваших наставница

3.4.2020.

Имали сте прилику, дечице, да данас на РТС-у одгледате одлично предавање о драми као књижевном роду. Овде вам је подела драме и кратак преглед драмских појмова. Прелистајте и забележите у вашим свескама оно што нисте стигли данас у току наставе на РТС-у. Поздрав и останите здрави!

Драма и драмски појмови

6.4.2020.

Правопис - писање полусложеница, сатављено и растављено писање речи

Данас сте, надамо се, драги осмаци, пратили наставну јединицу из правописа на РТС-у. У наставку оног што сте данас радили,  можете овде погледати и обновити још нешто из ове области.


Pravopis - polusloženice



7.4.2020

     "Старац и море" је лектира о којој смо говорили, али је нисмо обрађивали. Као што знате, она нам је у плану и програму, па бисмо сада искористили прилику да се мало посветимо овом веома лепом роману Ернеста Хемингвеја. Одломак се налази у вашим Читанкама, али би требало да прочитате цео роман. Имате га као аудио-лектиру, односно роман у електронској форми. Није обиман, тако да вам неће бити проблем да га прочитате.
      У наредном прилогу сазнајте нешто више о роману и погледајте краћу екранизацију овог дела.

О роману 

Старац и море

Д
омаћи задатак ће вас чекати у е-учионици.

Поздрав и не будите лењи, прочитајте роман!

9.4.2020.

Пратећи наставу на РТС-у, обновили сте врсте променљивих речи. На овом линку ћете моћи још једном све да обновите и запишете шта сте пропустили.

Врсте речи




10.4.2020.

Данас сте завршили систематизацију  непроменљивих речи. Ево и подсетника:

Непроменљиве речи

13.4.2020.

Ево нас, драги осмаци, у петој  недељи  наставе на даљину. Данас сте на РТС-у обновили стилске фигуре. На овом линку су све стилске фигуре које смо помињали, обрађивали или препознавали у текстовима. Погледајте и запишите ако сте нешто пропустили или вам је остало нејасно.

Стилске фигуре

1
6.4.2020.

Ближи се Васкрс, а после празника нас очекује пробни завешни испит. Припремајте се и вежбајте, а ако вам нешто није јасно, обратите се слободно наставницима, преко вибера, мејлом или путем гугл учионице. 
На овом линку је област коју сте већ обрађивали у претходним разредима, а и на РТС-у 3 у јучершњем термину. Погледајте и подсетите се, а и запишите ако сте нешто пропустили.

Служба речи    

На овом линку ћете наћи градиво од 5. до 8. разреда са тестовима знања за полагање мале матуре.

Подсетите се градива  претходних разреда

У
живајте у предстојећем празнику и будите здрави! 




22.4.2020.

Језици националних мањина у Србији


Већински народ у нашој држави су Срби, а на територији Републике Србије живе и припадници националних мањина
(Мађари, Румуни, Роми, Бошњаци, Бугари, Словаци, Македонци, Турци, Хрвати, Албанци и други). 

Они имају права да матерњи језик користе у администарцији, да издају новине и припремају телевизијске и радио-емисије на свом матерњем језику.
Сви они уче српски језик, али не као матерњи, а ако у неким срединама живе у већем броју, могу да слушају наставу на свом матерњем језику.

Језици националних мањина у републици Србији су: мађарски, словачки, русински, румунски, бугарски, ромски, јеврејски, македонски, турски, албански...

Ћирилицом се пишу русински, македонски и бугарски, а остали језици националних мањина у нашој земљи пишу се латиницом.
Сви осим мађарског и турског језика припадају индоевропским језицима, али различитим групама.
Словачки, русински и бугарски су словенски језици.

 У Србији је забрањена било каква дискриминација или насилна асимилација националних мањина, као и подстицање расне, верске, националне или било какве друге мржње и нетрпељивости.




24.4.202о.

Бирократски и нормирани језик

 О стандардном језику и нормирању језика говорили смо када смо обрађивали дијалекте. Тада смо рекли да је стандардни језик званични језик једног народа, заступљен у свим областима живота
(у школи, култури, науци, медијима, администрацији).
Он је нормиран, што значи да је заснован на скупу правила којих се придржавамо када говоримо и пишемо.



НОРМИРАЊЕ ЈЕЗИКА                                      

- Норма је скуп свих правила обавезних за сваког говорника неког језика.
- Нормирање је процес добијања књижевног (стандардног) језика.
- Сваки језик има своју норму.
                              

БИРОКРАТСКИ ЈЕЗИК


Примери:                                                 Треба:

Дошло је до пораста температуре.    →  Температура је порасла.
Код Анице и Милана је дошло до брака.  →    Аница и Милан су се венчали.
како и на који начин   →    како = на који начин

- Основне особине:
преопширност, нејасност, претерана употреба именица, претерана употреба помодних и страних речи, понављање већ реченог, стереотипност
 


Бирократски језик је настао из административног језика, тачније, он је искривљен административни стил.
О утицају језика чиновника и администрације прочитаћете у Граматици (стр. 233-235), а онда у својим свескама одговорити на захтеве у примерима:


 Бирократски језик - примери

1. Из сваког пара реченица издвој ону реченицу која је написана бирократским језиком.

а) Метеоролози очекују да ће захладнети.
    Метеоролози очекују да ће се појавити период ниских температура.

б) Вршимо услуге тапацирања намештаја.
    Тапацирамо намештај.

в) Немамо довољно финансијских средстава.
     Немамо довољно новца.

г) Цене су поново порасле.
    Поново је дошло до раста цена.

2. 
Издвој реченицу у којој је употребљен бирократски језик.

а) Мађионичар изводи различите трикове.
б) На тромесечју изводимо закључке о успеху.
в) Нова представа изведена је у септембру.
г) Треба редовно изводити пса у шетњу.


3. Издвој реченицу у којој није употребљен бирократски језик.

а) Ана је засновала радни однос у школи.
б) Директор је ставио свој потпис на сведочанство.
в) Док одрастају, деци је потребно да их одрасли разумеју.
г) У школи долази до учесталих неслагања између ученика.

Одговоре можете послати наставницама на е-учионицу до понедељка, 27.4.2020.


27.4.2020.

"Све ће то народ позлатити" Лаза Лазаревић


"Све ће то народ позлатити" Лазе Лазаревића је врло лепа приповетка коју сте данас могли да пратите на РТС-у 3  у оквиру наставе на даљину. 
Одломак се налази и у вашим Читанкама на странама 223-228. Прочитајте још једном и одговорите на питања. Одговоре ћете послати наставницама на е-учионицу до четвртка 30.4.
Уколико сте нешто пропустили, час можете опет погледати на  Моја школа - RTS PLANETA 
https://rtsplaneta.

Лаза Лазаревић

П
итања за домаћи задатак   

30.4.2020.

Тестови са завршних испита (за вежбање) 
 
Свака година има три варијанте теста.    Уз тестове имате и упутство за оцењивање теста.


4.5.2020. 

Систематизација падежа

 На РТС-у сте два часа обнављали градиво о падежима и значењима падежа. 

На првом линку су питања на која ћете одговорити, а на другом линку решења. Ово је одлична вежба да проверите шта и колико знате о падежима!  Не будите лењи, већ проверите своје знање!

Падежи - систематизација


Одговори

7
.5.2020.


Ближи се крај школске године. Поред наставних јединица на РТС-у , у плану су и две лектире: "Сумњиво лице" Бранислава Нушића и "Деца" Иве Андрића. Почните са читањем "Сумњивог лица" што пре, јер ћете ускоро добити домаће задатке из лектире. 
 
"Сумњиво лице" Бранислав Нушић


9.5.2020.

Систематизација гласова и гласовних промена

Завршена је и двочасовна систематизација гласова и гласовних промена на РТС-у. Да бисте утврдили градиво и припремили се за пријемни испит, урадите и вежбања која су вам дата на линку.

Систематизација гласовних промена

Уколико има недоумица или вам је потребно додатно објашњење, обавезно се обратите  наставницама!


12.5.2020.

Развој српског књижевног језика 

О развоју српског књижевног језика  говорили смо у седмом и првом полугодишту осмог разреда. Погледајте своје реферате из Историје језика и подсетите се шта је све битно да знате о развоју српског књижевног језика. Aко вам је лакше, можете наћи и у вашим Граматикама лепо обрађено ову област. На линковима су дата питања са одговорима, урадите их да бисте проверили своје знање и утврдили градиво.

Развој српског књижевног  језика


Питања за квиз из Историје језика


Питања са одговорима за квиз из Историје језика


13.5.2020.

Вукова реформа језика, писма и правописа

Систематизација - Вукова реформа језика, писма и правописа

15.5.2020.

Дијалекти српског језика

Дијалекти српског језика

2
0.5.2020.

Творба речи и начини грађења речи

Творба речи

Т
ворба речи и начини творбе

2
3.5.2020.

Хасанагиница 


"Хасанагиница" припада низу наших најлепших народних балада. Изазивала је, а и данас изазива много полемика и недоумица. Прочитајте ову предивну баладу која се налази у вашим Читанкама или је одслушајте преко линка. На једном линку су стихови песме, а на другом анализа, објашњења и одговори на нека питања. 
Не будите лењи, посветите мало времена овој балади јер је незамисливо и недопустиво да завршите осми разред, а не обрадите овакав бисер наше народне књижевности!

"Хасанагиница"


Хасанагиница - балада од много недоумица